Tento web používa súbory cookie na poskytovanie služieb a prispôsobenie reklám. Informácie o tom, ako používate tento web, sa zdieľajú s Googlom. Používaním tohto webu vyjadrujete svoj súhlas s používaním súborov cookie. Viac informácií Akceptujem
 
 
 
 
Hlavná stránka  |  Pokyny a pravidlá  |  Vyhľadávanie v diskusiách  |  Sociálna trojčlennosť

Viete, že...Viete, že... Vyhľadávacia funkcia na portáli Práca na dosah prehľadáva pracovné ponuky z 50 slovenských pracovných serverov a webstránok.
Diskusie » Odchod zo zamestnania » 12 - hodinový pracovný čas
 
12 - hodinový pracovný čas
28.01.2016, 14:46:13 - anonym
Dobrý deň. Chcel by som sa opýtať, či zamestnávateľ môže svojvoľne zmeniť pracovný čas z 8 hodinového (40 hodinový pracovný týždeň)na 12 hodinový (nepretržitá prevádzka), bez predchádzajúceho podpisu dodatku k pôvodným pracovným zmluvám, ktoré sú na 8 hodinový pracovný čas? ( poprosím § a jeho znenie, ak ide o porušenie a ak nie tak poprosím § podľa ktorého to môže urobiť. musí mať zamestnávateľ povolenie od nejakej inštitúcie, aby si mohol zaviesť 12 hodinový pracovný čas a nepretržitú prevádzku)? Ďalej poprosím, ak sa to už deje a ja pracujem v takomto pracovnom režime bez podpisu dodatku k mojej zmluve, v ktorej mám podpisaný 8 hodinový pracovný čas (40 hodinový pracovný týždeň)a zamestnávateľ naďalej vyžaduje prácu na 12 hodinový čas (nepretržitú prevádzku), môžem ju odmietnúť (znenie § podľa ktorého to môžem urobiť)? A môžem odmietnúť aj podpísanie takéhoto dodatku, keďže mi práca na takýto pracovný čas nevyhovuje? Môžem trvať na pridelený inej práce, ktorá má 8 hodinový pracovný čas? Ďakujem. Ak možem poprosiť aj o súkromný rozhovor o tomto probléme, tak mi prosím Vás zanechajte inštrukcie, ako by som sa s Vami mohol spojiť. Ďakujem vopred.
Pridať príspevok  |  Poslať tému známemu e-mailom
Pridané: 29.01.2016, 00:22:56
Užívateľ: anonym1454022885
Podľa §43 odsek 2 Zákonníka práce: "Zamestnávateľ v pracovnej zmluve uvedie okrem náležitostí podľa odseku 1 aj ďalšie pracovné podmienky, a to výplatné termíny, pracovný čas, výmeru dovolenky a dĺžku výpovednej doby."

Pracovný čas je teda dôležitá súčasť pracovnej zmluvy. Ak má byť zmenený, je treba zmeniť zmluvu. Podľa § 54 smie byť zmena pracovnej zmluvy urobená len po dohode oboch strán a musí byť písomná, pričom zamestnávateľ má povinnosť vyhotoviť písomný dodatok alebo nové znenie zmluvy.

Zamestnanec má povinnosť dodržiavať zmluvu. Nemusí dodržiavať nič, k čomu sa zmluvne nezaviazal a ani ho k tomu zákon nezaväzuje.

Ako to máte v zmluve uvedené?
Pridané: 29.01.2016, 16:53:35
Užívateľ: anonym1454082119
Podľa §43 odsek 2 Zákonníka práce: "Zamestnávateľ v pracovnej zmluve uvedie okrem náležitostí podľa odseku 1 aj ďalšie pracovné podmienky, a to výplatné termíny, pracovný čas, výmeru dovolenky a dĺžku výpovednej doby."

Pracovný čas je teda dôležitá súčasť pracovnej zmluvy. Ak má byť zmenený, je treba zmeniť zmluvu. Podľa § 54 smie byť zmena pracovnej zmluvy urobená len po dohode oboch strán a musí byť písomná, pričom zamestnávateľ má povinnosť vyhotoviť písomný dodatok alebo nové znenie zmluvy.

Zamestnanec má povinnosť dodržiavať zmluvu. Nemusí dodržiavať nič, k čomu sa zmluvne nezaviazal a ani ho k tomu zákon nezaväzuje.

Ako to máte v zmluve uvedené?

V zmluve mám uvedený 8 hodinový pracovný čas, trojzmenná prevádzka. Zmluva je na neurčitú dobu. Takže ak tomu dobre rozumiem, môžem odmietnúť prácu na 12 hodinový pracovný čas, ktorú mi nariadil zamestnávateľ.
Ak Vás môžem poprosiť aj o odpovede na podotázky súvisiace s hlavnou otázkou.
Ďakujem vopred.
Pridané: 29.01.2016, 21:43:22
Užívateľ: anonym1454099300
Podľa §43 odsek 2 Zákonníka práce: "Zamestnávateľ v pracovnej zmluve uvedie okrem náležitostí podľa odseku 1 aj ďalšie pracovné podmienky, a to výplatné termíny, pracovný čas, výmeru dovolenky a dĺžku výpovednej doby."

Pracovný čas je teda dôležitá súčasť pracovnej zmluvy. Ak má byť zmenený, je treba zmeniť zmluvu. Podľa § 54 smie byť zmena pracovnej zmluvy urobená len po dohode oboch strán a musí byť písomná, pričom zamestnávateľ má povinnosť vyhotoviť písomný dodatok alebo nové znenie zmluvy.

Zamestnanec má povinnosť dodržiavať zmluvu. Nemusí dodržiavať nič, k čomu sa zmluvne nezaviazal a ani ho k tomu zákon nezaväzuje.

Ako to máte v zmluve uvedené?

V zmluve mám uvedený 8 hodinový pracovný čas, trojzmenná prevádzka. Zmluva je na neurčitú dobu. Takže ak tomu dobre rozumiem, môžem odmietnúť prácu na 12 hodinový pracovný čas, ktorú mi nariadil zamestnávateľ.
Ak Vás môžem poprosiť aj o odpovede na podotázky súvisiace s hlavnou otázkou.
Ďakujem vopred.

Ak ide o prácu, ktorú máte v zmluve tak odmietnuť ju by znamenalo porušiť záväzok v zmluve. Ak ide o inú prácu (inú činnosť) na to tiež treba zmenu pracovnej zmluvy - inak ju môžete odmietnuť, pokiaľ to nie je nejaká náhla udalosť, kde treba odvrátiť škody a pod.

Čiže, musíte prísť do práce včas, vykonávať prácu, ktorú máte stanovenú. Nemusíte robiť viac ako 8 hodín (ako sa u vás eviduje dochádzka???), resp. ak vám nariadi nadčas, tak prípadne ten nadčas. Dvanásťhodinová zmena pre vás nie je záväzná, ak nebol podpísaný dodatok.

Podpísanie dodatku je na vašej slobodnej vôli, ak nechcete tak nepodpíšte a zamestnávateľ s tým nič neurobí. Ak by vás nútili, tak by to aj tak bol neplatný právny úkon.

Oznamovaciu povinnosť má zamestnávateľ len v prípade práce v noci (t.j. v čase medzi 22. hodinou a 6. hodinou) - oznamuje to vtedy inšpektorátu práce (§98 odsek 7). Vy sa môžete tiež obrátiť na inšpektorát práce, ak podľa vás zamestnávateľ porušuje zákonník práce, a pošlú kontrolu aby to preverila. Oznámenie môžete urobiť aj anonymne.
Pridané: 01.04.2016, 14:44:52
Užívateľ: anonym
Podľa §43 odsek 2 Zákonníka práce: "Zamestnávateľ v pracovnej zmluve uvedie okrem náležitostí podľa odseku 1 aj ďalšie pracovné podmienky, a to výplatné termíny, pracovný čas, výmeru dovolenky a dĺžku výpovednej doby."

Pracovný čas je teda dôležitá súčasť pracovnej zmluvy. Ak má byť zmenený, je treba zmeniť zmluvu. Podľa § 54 smie byť zmena pracovnej zmluvy urobená len po dohode oboch strán a musí byť písomná, pričom zamestnávateľ má povinnosť vyhotoviť písomný dodatok alebo nové znenie zmluvy.

Zamestnanec má povinnosť dodržiavať zmluvu. Nemusí dodržiavať nič, k čomu sa zmluvne nezaviazal a ani ho k tomu zákon nezaväzuje.

Ako to máte v zmluve uvedené?

V zmluve mám uvedený 8 hodinový pracovný čas, trojzmenná prevádzka. Zmluva je na neurčitú dobu. Takže ak tomu dobre rozumiem, môžem odmietnúť prácu na 12 hodinový pracovný čas, ktorú mi nariadil zamestnávateľ.
Ak Vás môžem poprosiť aj o odpovede na podotázky súvisiace s hlavnou otázkou.
Ďakujem vopred.

Ak ide o prácu, ktorú máte v zmluve tak odmietnuť ju by znamenalo porušiť záväzok v zmluve. Ak ide o inú prácu (inú činnosť) na to tiež treba zmenu pracovnej zmluvy - inak ju môžete odmietnuť, pokiaľ to nie je nejaká náhla udalosť, kde treba odvrátiť škody a pod.

Čiže, musíte prísť do práce včas, vykonávať prácu, ktorú máte stanovenú. Nemusíte robiť viac ako 8 hodín (ako sa u vás eviduje dochádzka???), resp. ak vám nariadi nadčas, tak prípadne ten nadčas. Dvanásťhodinová zmena pre vás nie je záväzná, ak nebol podpísaný dodatok.

Podpísanie dodatku je na vašej slobodnej vôli, ak nechcete tak nepodpíšte a zamestnávateľ s tým nič neurobí. Ak by vás nútili, tak by to aj tak bol neplatný právny úkon.

Oznamovaciu povinnosť má zamestnávateľ len v prípade práce v noci (t.j. v čase medzi 22. hodinou a 6. hodinou) - oznamuje to vtedy inšpektorátu práce (§98 odsek 7). Vy sa môžete tiež obrátiť na inšpektorát práce, ak podľa vás zamestnávateľ porušuje zákonník práce, a pošlú kontrolu aby to preverila. Oznámenie môžete urobiť aj anonymne.

V podstate je to tak, že ja mám pracovnú zmluvu ktorá znie: "Zoraďovač v trojzmennej prevádzke v závode XY od určitého dátumu na dobu nerčitú". Do konca roku 2015 som aj takto pracoval, čiže na tri zmeny. Od januára 2016 si zamestnávateľ zmyslel, že budeme vykonávať tú istú prácu na tej istej pozícií ako mám v zmluve, ale v 12 hodinovom pracovnom čase, čiže v nepretržitej prevádzke, BEZ PODPISU DODATKU K PRACOVNEJ ZMLUVE. Ja prácu neodmietám, aj ju vykonávam, ale odmietám ju vykonávať v 12 hodinovom pracovnom čase, čo podľa vašich rád aj zákonne môžem. Ako mám však postupovať, ak chcem zamestnávateľovi oznámiť, že napr. od dátumu toho a toho budem túto prácu na tejto pozícií vykonávať, ale podľa platnej zmluvy, ktorej znenie je vyššie opísané (čiže v trojzmennej prevádzke a teraz už v 7,5 hodinovom prac. čase)? Existuje nejaký štandardný postup, aby som postupoval v zmysle nejakých zákonov? Ak áno, skúste mi poslať nejaký vzor, samozrejme ak sa dá. Ďakujem.
K tej dochádzke, je elektronicky evidovaná (čipové karty), príchody a odchody zamestnancov, ktoré sú spracovávané v karte zamestnanca, ktoré spravuje a kontroluje personalista. Avšak zamestnávateľ si je asi vedomí svojich pochybení a protizákonných nariadení (pravdepodobne), lebo celú dochádzku prepočítava a upravuje z 12 hodinového prac. času napäť na 7,5 hodinový pracovný čas v pracovných výkazoch (tak ako znejú prac. zmluvy zamestnancov, ktorí majú rovnaké znenia prac. zmlúv, samozrejme len na iné pozície), a čo je navyše, vykáže to ako nadčas.
K oznamovacej povinnosti, tá práca je okrem dennej prac. doby od 6.00 - 18.00 hod. aj v noci, čiže od 18.00 - 6.00 hod., takže podľa Vás zamestnávateľ má povinnosť oznámiť túto skutočnosť Inšpektorátu práce, poprípade miestnému Úradu verejného zdravotníctva, ak tomu dobre rozumiem. Myslím si, ak v hale, v ktorej sú vykonávané práce pre tohto nášho zamestnávateľa je aj riziko práce na každej pozícií, čiže aj na tej mojej(konkr. hlučnosť, prašnosť, teplo a ťažké bremená), si jednoducho zamestnávateľ bez súhlasu týchto dvoch inštitúciu nemôže dovoliť nariadiť 12 hodinový nepretržitý pracovný čas. To si myslím, ale či je to tak, to neviem? V tomto by som potreboval odbornú pomoc, radu.
Rozpracoval som Vám to podrobnejšie, ak budete taký dobrý a dáte mi konkrétne odpovede na jednotlivé body, nie všeobecné, tak nejako dúfam, že uzatvoríme komplexne túto problematiku, čo si myslím bude aj užitočnou pomocou pre ostatných užívateľov tohto portálu.
Ďakujem za Vaše odpovede a prajem príjemný deň.
Pridané: 01.04.2016, 22:59:08
Užívateľ: anonym1459543221
Podľa §43 odsek 2 Zákonníka práce: "Zamestnávateľ v pracovnej zmluve uvedie okrem náležitostí podľa odseku 1 aj ďalšie pracovné podmienky, a to výplatné termíny, pracovný čas, výmeru dovolenky a dĺžku výpovednej doby."

Pracovný čas je teda dôležitá súčasť pracovnej zmluvy. Ak má byť zmenený, je treba zmeniť zmluvu. Podľa § 54 smie byť zmena pracovnej zmluvy urobená len po dohode oboch strán a musí byť písomná, pričom zamestnávateľ má povinnosť vyhotoviť písomný dodatok alebo nové znenie zmluvy.

Zamestnanec má povinnosť dodržiavať zmluvu. Nemusí dodržiavať nič, k čomu sa zmluvne nezaviazal a ani ho k tomu zákon nezaväzuje.

Ako to máte v zmluve uvedené?

V zmluve mám uvedený 8 hodinový pracovný čas, trojzmenná prevádzka. Zmluva je na neurčitú dobu. Takže ak tomu dobre rozumiem, môžem odmietnúť prácu na 12 hodinový pracovný čas, ktorú mi nariadil zamestnávateľ.
Ak Vás môžem poprosiť aj o odpovede na podotázky súvisiace s hlavnou otázkou.
Ďakujem vopred.

Ak ide o prácu, ktorú máte v zmluve tak odmietnuť ju by znamenalo porušiť záväzok v zmluve. Ak ide o inú prácu (inú činnosť) na to tiež treba zmenu pracovnej zmluvy - inak ju môžete odmietnuť, pokiaľ to nie je nejaká náhla udalosť, kde treba odvrátiť škody a pod.

Čiže, musíte prísť do práce včas, vykonávať prácu, ktorú máte stanovenú. Nemusíte robiť viac ako 8 hodín (ako sa u vás eviduje dochádzka???), resp. ak vám nariadi nadčas, tak prípadne ten nadčas. Dvanásťhodinová zmena pre vás nie je záväzná, ak nebol podpísaný dodatok.

Podpísanie dodatku je na vašej slobodnej vôli, ak nechcete tak nepodpíšte a zamestnávateľ s tým nič neurobí. Ak by vás nútili, tak by to aj tak bol neplatný právny úkon.

Oznamovaciu povinnosť má zamestnávateľ len v prípade práce v noci (t.j. v čase medzi 22. hodinou a 6. hodinou) - oznamuje to vtedy inšpektorátu práce (§98 odsek 7). Vy sa môžete tiež obrátiť na inšpektorát práce, ak podľa vás zamestnávateľ porušuje zákonník práce, a pošlú kontrolu aby to preverila. Oznámenie môžete urobiť aj anonymne.

V podstate je to tak, že ja mám pracovnú zmluvu ktorá znie: "Zoraďovač v trojzmennej prevádzke v závode XY od určitého dátumu na dobu nerčitú". Do konca roku 2015 som aj takto pracoval, čiže na tri zmeny. Od januára 2016 si zamestnávateľ zmyslel, že budeme vykonávať tú istú prácu na tej istej pozícií ako mám v zmluve, ale v 12 hodinovom pracovnom čase, čiže v nepretržitej prevádzke, BEZ PODPISU DODATKU K PRACOVNEJ ZMLUVE. Ja prácu neodmietám, aj ju vykonávam, ale odmietám ju vykonávať v 12 hodinovom pracovnom čase, čo podľa vašich rád aj zákonne môžem. Ako mám však postupovať, ak chcem zamestnávateľovi oznámiť, že napr. od dátumu toho a toho budem túto prácu na tejto pozícií vykonávať, ale podľa platnej zmluvy, ktorej znenie je vyššie opísané (čiže v trojzmennej prevádzke a teraz už v 7,5 hodinovom prac. čase)? Existuje nejaký štandardný postup, aby som postupoval v zmysle nejakých zákonov? Ak áno, skúste mi poslať nejaký vzor, samozrejme ak sa dá. Ďakujem.
K tej dochádzke, je elektronicky evidovaná (čipové karty), príchody a odchody zamestnancov, ktoré sú spracovávané v karte zamestnanca, ktoré spravuje a kontroluje personalista. Avšak zamestnávateľ si je asi vedomí svojich pochybení a protizákonných nariadení (pravdepodobne), lebo celú dochádzku prepočítava a upravuje z 12 hodinového prac. času napäť na 7,5 hodinový pracovný čas v pracovných výkazoch (tak ako znejú prac. zmluvy zamestnancov, ktorí majú rovnaké znenia prac. zmlúv, samozrejme len na iné pozície), a čo je navyše, vykáže to ako nadčas.
K oznamovacej povinnosti, tá práca je okrem dennej prac. doby od 6.00 - 18.00 hod. aj v noci, čiže od 18.00 - 6.00 hod., takže podľa Vás zamestnávateľ má povinnosť oznámiť túto skutočnosť Inšpektorátu práce, poprípade miestnému Úradu verejného zdravotníctva, ak tomu dobre rozumiem. Myslím si, ak v hale, v ktorej sú vykonávané práce pre tohto nášho zamestnávateľa je aj riziko práce na každej pozícií, čiže aj na tej mojej(konkr. hlučnosť, prašnosť, teplo a ťažké bremená), si jednoducho zamestnávateľ bez súhlasu týchto dvoch inštitúciu nemôže dovoliť nariadiť 12 hodinový nepretržitý pracovný čas. To si myslím, ale či je to tak, to neviem? V tomto by som potreboval odbornú pomoc, radu.
Rozpracoval som Vám to podrobnejšie, ak budete taký dobrý a dáte mi konkrétne odpovede na jednotlivé body, nie všeobecné, tak nejako dúfam, že uzatvoríme komplexne túto problematiku, čo si myslím bude aj užitočnou pomocou pre ostatných užívateľov tohto portálu.
Ďakujem za Vaše odpovede a prajem príjemný deň.

V podstate ste to zhrnuli a popísali správne.

Je treba ohlásiť situáciu na inšpektoráte práce, lebo ak dochádza k falšovaniu dochádzkovej dokumentácie a trvalému porušovaniu zákonníka práce ako opisujete, tak samostatne asi už nič nezmôžete, musí zasiahnuť úradná moc.

Podľa §98 odsek 7 je zamestnávateľ, ktorý pravidelne zamestnáva zamestnancov v noci, je povinný upovedomiť o tejto skutočnosti príslušný inšpektorát práce.

Inštrukcie k podávaniu podnetov inšpektorátu práce sú tu:

http://www.nip.sk/?s=108


Pridané: 07.04.2016, 17:33:11
Užívateľ: anonym1460039465
Ďakujem za predchádzajúce rady, už som si myslel, že tú problematiku mám vyriešenú s Vašou pomocou. No čo čert nechcel, toho týždňa som musel zájsť za personalistkou s určitou vecou, konkrétne s pracovným výkazom, ktorý bol upravený inak, ako by mal byť. Tak pod jedným som jej oznámil, že na základe týchto zákonných zdôvodnení, ktoré sú spomenuté vyššie (naša predchádzajúca komunikácia), budem od budúceho týždňa, rozumej od 11.04.2016 pracovať naspäť v trojzmennom pracovnom čase. Personalistka ma vysmiala a aj tie zákonne zdôvodnenia, ktoré som jej prečítal, ktoré sme si tu odkomunikovali a povedala mi, že zamestnávateľ mi môže zmeniť pracovný režim kedy sa mu zachce a to podľa § 90 odsek 4 (u nás neexistujú zástupcovia zamestnancov - odbory, alebo zamestnanecká rada). A ešte mi povedala, že oni splnili všetky zákonne podmienky podľa § 90 odsek 9, lebo všetko je dopredu oznámené. A oznámila mi tiež, že ak chcem zmenu pracovného času, tak musím napísať žiadosť na vedenie podniku a oni rozhodnú, či je to možné, alebo nie. Dokonca mi povedala po telefonickej porade s našou podnikovou právničkou, že aj keby som robil na trojzmenný prac. čas, tak oni mi ho môžu upraviť, že nech si nemyslím, že ak je napísané v ZP §90 odsek 7, že ranná zmena začína o 6.00 hod. a končí o 14.00, že aj tak musí začínať, alebo končiť, lebo sa tam píše, že jej prevažná časť má byť cez deň (čiže mi zmeny môžu nastaviť napr. takto, ranná od 9.00 do 17.00, poobednajšia od 17.00 do 1.00, atď.). A ešte, že ak je napísané v ZP §90 odsek 5, že nesmie začínať, alebo končiť (nepíšem to tu celé), že to znamená, že síce nesmie, ale môže. No hádal som sa tam asi hodinu, nakoniec výsledok je asi taký, že zajtra t. j. 08.04.2016 by som mal mať znova stretnutie ako s personalistkou, tak aj s právničkou, zhruba o 9.00 hod. Vysvetľoval som, že nie som blbý, že to tak nemôže byť, lebo jednoducho to čo je uvedené v zmluve je zákonné a nie čo si zmyslí vedenie, čiže ak je v zmluve uvedené trojzmenný prac. čas, tak to predstavuje aj prac. režim a je nutné a zo zákona vyplývajúce najprv zmeniť zmluvu, resp. dodatok k nej a tak môžu mi zmeniť prac. čas (prac. režim). Vysvetľoval som jej, že veď aj ZP je písaný logicky, postupne, a čo je dôležitejšie v ZP, je uvádzané na začiatku ZP a čo z neho vyplýva, alebo je podriadené je písané v nasledujúcich častiach, čiže, ak je prvá v postupnosti prac. zmluva a jej náležitosti, tak je to nadradenejšie tým ďalším statiam ZP. Ale či je to tak určite, tak to neviem, len si myslím. To mi musí niekto ozrejmiť, či je to tak?
No čo na to poviete, je to tak, alebo je to inak? Dá sa proti týmto jej invektívam, alebo budúcim, čo ma čakajú zajtra nejako brániť (myslím nejaké zákony, alebo postupy, ktoré môžem proti tomu použiť).
Samozrejme, že využijem aj tú možnosť, ktorú ste mi minule navrhli, pracujem na tom.
Ak by ste si ešte niečo potrebovali ozrejmiť, tak mi môžete napísať na mirec1708@yahoo.com
Pridané: 08.04.2016, 09:33:09
Užívateľ: anonym1460099993
Ďakujem za predchádzajúce rady, už som si myslel, že tú problematiku mám vyriešenú s Vašou pomocou. No čo čert nechcel, toho týždňa som musel zájsť za personalistkou s určitou vecou, konkrétne s pracovným výkazom, ktorý bol upravený inak, ako by mal byť. Tak pod jedným som jej oznámil, že na základe týchto zákonných zdôvodnení, ktoré sú spomenuté vyššie (naša predchádzajúca komunikácia), budem od budúceho týždňa, rozumej od 11.04.2016 pracovať naspäť v trojzmennom pracovnom čase. Personalistka ma vysmiala a aj tie zákonne zdôvodnenia, ktoré som jej prečítal, ktoré sme si tu odkomunikovali a povedala mi, že zamestnávateľ mi môže zmeniť pracovný režim kedy sa mu zachce a to podľa § 90 odsek 4 (u nás neexistujú zástupcovia zamestnancov - odbory, alebo zamestnanecká rada). A ešte mi povedala, že oni splnili všetky zákonne podmienky podľa § 90 odsek 9, lebo všetko je dopredu oznámené. A oznámila mi tiež, že ak chcem zmenu pracovného času, tak musím napísať žiadosť na vedenie podniku a oni rozhodnú, či je to možné, alebo nie. Dokonca mi povedala po telefonickej porade s našou podnikovou právničkou, že aj keby som robil na trojzmenný prac. čas, tak oni mi ho môžu upraviť, že nech si nemyslím, že ak je napísané v ZP §90 odsek 7, že ranná zmena začína o 6.00 hod. a končí o 14.00, že aj tak musí začínať, alebo končiť, lebo sa tam píše, že jej prevažná časť má byť cez deň (čiže mi zmeny môžu nastaviť napr. takto, ranná od 9.00 do 17.00, poobednajšia od 17.00 do 1.00, atď.). A ešte, že ak je napísané v ZP §90 odsek 5, že nesmie začínať, alebo končiť (nepíšem to tu celé), že to znamená, že síce nesmie, ale môže. No hádal som sa tam asi hodinu, nakoniec výsledok je asi taký, že zajtra t. j. 08.04.2016 by som mal mať znova stretnutie ako s personalistkou, tak aj s právničkou, zhruba o 9.00 hod. Vysvetľoval som, že nie som blbý, že to tak nemôže byť, lebo jednoducho to čo je uvedené v zmluve je zákonné a nie čo si zmyslí vedenie, čiže ak je v zmluve uvedené trojzmenný prac. čas, tak to predstavuje aj prac. režim a je nutné a zo zákona vyplývajúce najprv zmeniť zmluvu, resp. dodatok k nej a tak môžu mi zmeniť prac. čas (prac. režim). Vysvetľoval som jej, že veď aj ZP je písaný logicky, postupne, a čo je dôležitejšie v ZP, je uvádzané na začiatku ZP a čo z neho vyplýva, alebo je podriadené je písané v nasledujúcich častiach, čiže, ak je prvá v postupnosti prac. zmluva a jej náležitosti, tak je to nadradenejšie tým ďalším statiam ZP. Ale či je to tak určite, tak to neviem, len si myslím. To mi musí niekto ozrejmiť, či je to tak?
No čo na to poviete, je to tak, alebo je to inak? Dá sa proti týmto jej invektívam, alebo budúcim, čo ma čakajú zajtra nejako brániť (myslím nejaké zákony, alebo postupy, ktoré môžem proti tomu použiť).
Samozrejme, že využijem aj tú možnosť, ktorú ste mi minule navrhli, pracujem na tom.
Ak by ste si ešte niečo potrebovali ozrejmiť, tak mi môžete napísať na mirec1708@yahoo.com

Nezáleží na tom, či majú dodržaný jeden paragraf alebo jednotlivé odseky, je treba dodržať zákon ako celok.

Pracovné zmeny môžu preorganizovať, ale nemôžu zmeniť dĺžku pracovného času, ak ten bol dohodnutý v pracovnej zmluve - ako je to určené v §43 odsek 2. Je pravdou, že ak dohodnutý v zmluve nebol, tak to zamestnávateľ urobí tým, že zamestnancom to iba oznámi (§ 44 odsek 1). Ale vy ste v predchádzajúcom uvádzali, že máte v pracovnej zmluve zakotvené, že to je 8 hodinový pracovný čas. Úprava pracovného času v takom prípade znamená zmenu v podmienkach pracovnej zmluvy a to je možné urobiť len dodatkom, ktorý podpísali obe strany.

V každom prípade sa obráťte na ten inšpektorát nech to preverí. Aj to, či boli nočné zmeny ohlásené.

Existuje Zákon o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky, kde je špecifikované ako sa znenie zákonov má tvoriť (§4 a §5). Každý zákon je písaný logicky (alebo by mal byť), ale nie je možné to chápať tak, že skorší paragraf má väčšiu váhu ako neskorší. Jednotlivé paragrafy sú navzájom previazané a odkazované. Dodržať treba všetky a mali by byť napísané tak, aby nevytvárali medzi sebou rozpory. V zákone by tiež malo byť uvedené, že ak sú ustanovenia dvoch paragrafov v kolízii, tak ktorý z nich má prednosť. V prípade, že nie je možné nájsť zhodu na výklade zákona, tak treba požiadať o záväzný výklad súd - to znamená súdny spor.
Pridané: 22.02.2017, 17:29:22
Užívateľ: anonym1487779742
Dobry den,mam na vas prosbu,mozete mi poradit co robit ak sa zamestnavatel rozhodol od 1,3,2017 zmenit pracovnu dobu zo 7,5hod.uvazok na 12hod.uvazok bez nejakeho dodatku alebo zmeny prac.zmluvy?Terajsia prac.zmluva znie:tyzdenny prac.cas 37,5hod.Novy prac.cas by mal byt na kratky a dlhy tyzden 12hod zmena,tato praca sa vykonava na cestnych komunikaciach a v zastavanych zonach pri ktorej je sustavny hluk,je mozna takato praca aj cez sviatky a dni prac.pokoja?ako sa branit a co robit?poradte nejake paragrafy!!!dakujem a prajem pekny den
Pridané: 22.02.2017, 18:43:29
Užívateľ: anonym1487785143
Dobry den,mam na vas prosbu,mozete mi poradit co robit ak sa zamestnavatel rozhodol od 1,3,2017 zmenit pracovnu dobu zo 7,5hod.uvazok na 12hod.uvazok bez nejakeho dodatku alebo zmeny prac.zmluvy?Terajsia prac.zmluva znie:tyzdenny prac.cas 37,5hod.Novy prac.cas by mal byt na kratky a dlhy tyzden 12hod zmena,tato praca sa vykonava na cestnych komunikaciach a v zastavanych zonach pri ktorej je sustavny hluk,je mozna takato praca aj cez sviatky a dni prac.pokoja?ako sa branit a co robit?poradte nejake paragrafy!!!dakujem a prajem pekny den

Pracovný čas a podmienky práce musia byť podľa zákona v pracovnej zmluve alebo čiastočne aj v kolektívnej zmluve. Ak to nie je dohodnuté v zmluve, tak to nemusíte dodržiavať, pretože by to bolo aj tak neplatné, a nehrozia za to žiadne sankcie. Hovorí o tom § 43 Zákonníka práce, kde je uvedené, čo všetko musí a má byť v pracovnej zmluve.

V odseku 1 §43 sa píše: V pracovnej zmluve je zamestnávateľ povinný so zamestnancom dohodnúť podstatné náležitosti, ktorými sú:
a) druh práce, na ktorý sa zamestnanec prijíma, a jeho stručná charakteristika,
b) miesto výkonu práce (obec, časť obce alebo inak určené miesto),
c) deň nástupu do práce,
d) mzdové podmienky, ak nie sú dohodnuté v kolektívnej zmluve.

V odseku 2 je uvedené: Zamestnávateľ v pracovnej zmluve uvedie okrem náležitostí podľa odseku 1 aj ďalšie pracovné podmienky, a to výplatné termíny, pracovný čas, výmeru dovolenky a dĺžku výpovednej doby.

Môžete postup zamestnávateľa nechať preveriť inšpektorátom práce (môžete urobiť aj anonymné podanie).
Pridané: 22.02.2017, 19:04:11
Užívateľ: anonym1487779742
Dobry den,mam na vas prosbu,mozete mi poradit co robit ak sa zamestnavatel rozhodol od 1,3,2017 zmenit pracovnu dobu zo 7,5hod.uvazok na 12hod.uvazok bez nejakeho dodatku alebo zmeny prac.zmluvy?Terajsia prac.zmluva znie:tyzdenny prac.cas 37,5hod.Novy prac.cas by mal byt na kratky a dlhy tyzden 12hod zmena,tato praca sa vykonava na cestnych komunikaciach a v zastavanych zonach pri ktorej je sustavny hluk,je mozna takato praca aj cez sviatky a dni prac.pokoja?ako sa branit a co robit?poradte nejake paragrafy!!!dakujem a prajem pekny den

Pracovný čas a podmienky práce musia byť podľa zákona v pracovnej zmluve alebo čiastočne aj v kolektívnej zmluve. Ak to nie je dohodnuté v zmluve, tak to nemusíte dodržiavať, pretože by to bolo aj tak neplatné, a nehrozia za to žiadne sankcie. Hovorí o tom § 43 Zákonníka práce, kde je uvedené, čo všetko musí a má byť v pracovnej zmluve.

V odseku 1 §43 sa píše: V pracovnej zmluve je zamestnávateľ povinný so zamestnancom dohodnúť podstatné náležitosti, ktorými sú:
a) druh práce, na ktorý sa zamestnanec prijíma, a jeho stručná charakteristika,
b) miesto výkonu práce (obec, časť obce alebo inak určené miesto),
c) deň nástupu do práce,
d) mzdové podmienky, ak nie sú dohodnuté v kolektívnej zmluve.

V odseku 2 je uvedené: Zamestnávateľ v pracovnej zmluve uvedie okrem náležitostí podľa odseku 1 aj ďalšie pracovné podmienky, a to výplatné termíny, pracovný čas, výmeru dovolenky a dĺžku výpovednej doby.

Môžete postup zamestnávateľa nechať preveriť inšpektorátom práce (môžete urobiť aj anonymné podanie).

Dakujem za odpoved,mam tam odpracovanych 10 rokov a toto sa udialo zo dna na den,personalistka povedala ,ze nic sa v prac.zmluve tymto nemeni a preto nieje dovod na vypracovanie novej a povedat ze komu sa nepaci moze ist je dost detinske ved predsa voci nam maju aj nejake zavazky,oni to beru ako hotovu a uzavretu vec,dakujem
Pridať príspevok  |  Poslať tému známemu e-mailom
Zobrazené príspevky 1-10 z celkového počtu 18
Strany: 1 2


   

Viete, že...Viete, že... Vyhľadávať v pracovných ponukách môžete aj v cudzom jazyku.
TOPlist