Tento web používa súbory cookie na poskytovanie služieb a prispôsobenie reklám. Informácie o tom, ako používate tento web, sa zdieľajú s Googlom. Používaním tohto webu vyjadrujete svoj súhlas s používaním súborov cookie. Viac informácií Akceptujem
 
 
 
 
Ako hľadať prácu  |  Kariéra  |  Osobný rozvoj  |  Sieťový marketing  |  Na stiahnutie  |  Videá  |  Sociálna trojčlennosť

Viete, že...Viete, že... Výsledky vyhľadávania si môžete nechať posielať každý deň na e-mail bez toho, aby ste sa museli zaregistrovať.
Domov » Články » Osobný rozvoj » Ako sa zbaviť stresu

Ako sa zbaviť stresu

verzia pre tlač
poslať e-mailom
 
Stres
Existuje určitý psychický stav, v ktorom sa človeku darí všetko, na čo siahne. Asi to už zažil každý z nás: práca vtedy bola viac zábavou ako povinnosťou a únava sa nám vyhýbala. A keď aj nakoniec prišiel útlm našich síl, bol spojený s pocitom spokojnosti z dobre odvedenej práce. Keby tak bolo možné neustále sa udržať v tomto stave. Čo nám v tom bráni?


Stres
Pri náhlej veľkej alebo dlhodobej záťaži (pracovnej či inej) vzniká séria negatívnych pocitov, ktoré znižujú našu výkonnosť a obmedzujú pocity pozitívne – teda tie, ktoré v nás vytvárajú spokojnosť so životom. Tieto negatívne pocity sa súhrnne nazývajú stres. Majú rôzne nepriaznivé dôsledky:

  • Zníženú schopnosť komunikovať s okolím
  • Nečakané výbuchy hnevu
  • Sklony k depresii
  • Zníženú imunitu
  • Fyzické zdravotné ťažkosti

Pozrime sa z čoho pramenia tieto pocity a potom sa zamyslíme nad riešeniami ako ich utlmiť alebo odstrániť. Existujú tri skupiny týchto pocitov, ktoré však navzájom súvisia:

  1. Pocit strachu
  2. Pocit prehry
  3. Pocit beznádeje

Pocit strachu
Ak máme pred sebou úlohy, ktoré sme ešte nikdy predtým neriešili a nepoznáme prekážky, ktoré nás čakajú, môžeme mať sklon k predčasným obavám. Tieto obavy pramenia z myšlienok ako napríklad: Čo ak narazím na niečo, čo nezvládnem? Čo ak na to nemám? Čo si budú o mne myslieť ľudia, ak sa mi to nepodarí?
Čím viac sa týmito a podobnými myšlienkami zaoberáme, tým viac sa strach stupňuje. Môže to dôjsť až do fázy kedy nás doslova paralyzuje a nie sme schopní nič robiť. Potom sa môžeme báť dokonca aj vecí a úloh, s ktorými sme sa už stretli a ktoré sú všedné a každodenné. Ak sa predsa len do niečoho pustíme, váhame pred každým rozhodnutím tak dlho, až nám ujde príležitosť. Alebo neustále špekulujeme nad všetkými možnosťami aj keď sme si to už stokrát premysleli a nakoniec, keď si vyberieme, často je to tá najhoršia možnosť.

Pocit prehry
Pri veľkej záťaži sa stáva, že nadobúdame dojem, že problémy prestávame zvládať. Ak tlak okolností pokračuje, tento dojem silnie a môže dôjsť do stavu kedy sa na nás „rúti celý svet“. Všetko a všetci chcú, aby sme nedokázali zvíťaziť – čiže, aby sa nám nepodarilo úspešne zvládnuť problémy. Robíme mnoho chýb, ktoré nám neustále niekto vyhadzuje na oči. Okolnosti sa vyvíjajú tak, že kvôli nim nestíhame termíny, na stretnutí s ľuďmi zanechávame horší dojem, ako sme v skutočnosti mohli zanechať, pôsobíme neschopnejšie ako v skutočnosti sme. Neustále nad tým uvažujeme, vraciame sa k neúspechom, trápnym situáciám, nepríjemným zážitkom. Stále viac nám pripadá, že svet má asi pravdu – musíme prehrať, sme skrachovanci a úbožiaci. A čoskoro sa to naozaj stane.

Pocit beznádeje
Slabšie povahy pocit prehry prijmú rýchlo a ľahko. Dlhotrvajúci pocit prehry sa postupne premení na beznádej – na presvedčenie, že nikdy sa nám nebude nič dariť, že nikdy nič poriadne nedokážeme, že nám sa vždy stane to najhoršie, čo sa mohlo stať. Vždy, keď sa stane niečo negatívne je to potvrdenie nášho presvedčenia. A ak sa stane niečo pozitívne, hľadáme na tom tak dlho chyby, kým ich nenájdeme a neutvrdíme sa, že to predsa len nebolo také dobré. Nepomôže presviedčanie či vysvetľovanie našich blízkych. Naša beznádej sa stane naším životným krédom a stále nás sprevádza.

Spomenuté pocity majú rôznu intenzitu, niekoho zasahujú viac, niekoho menej. Jeden vydrží odolávať dlhšie, iný im podľahne rýchlo. Ale skôr či neskôr podľahne každý. Čo s tým?

Pohľad z nadhľadu
Skúste sa pozrieť na vec z nadhľadu. Samozrejme to nie je jednoduché. Ak sme emocionálne zainteresovaní na udalostiach, nedokážeme sa ľahko na veci pozrieť z nadhľadu. Aby sa nám podarilo nazrieť na problém z nadhľadu, je dobré sa utiahnuť do ústrania, aspoň na chvíľu sa upokojiť (napríklad hlbokým dýchaním) a vec zvážiť. Klásť si otázky ako tieto:

  • Ako asi vidí veci druhá strana?
  • Ako by som sa choval, keby som nemal obavy konať?
  • Koľkí mohli byť predo mnou v podobnej situácii a ako ju zvládli?
  • Kto by mi vedel rozumne poradiť, čo mám robiť?
  • Neprehliadol som pod tlakom emócií niečo, čo by mi pomohlo všetko vyriešiť?

 

Myslenie a cítenie
Medzi myslením a cítením je vzájomný vzťah. Vaše pocity majú vplyv na Vaše myšlienky a naopak: Vaše myšlienky ovplyvňujú pocity. To znamená, že máte určitú kontrolu nad tým, ako sa cítite. Ak sa bojíte, môžete sa usilovať myslieť na odvahu a strach môže ustúpiť. Ak ste slabí môžete myslieť na silu a slabosť aspoň na čas pominie. V hneve sa môžete pokúsiť myslieť na pokoj a upokojíte sa. Ale pozor! V prvom rade, nepotláčajte svoje pocity, tým nič neriešite. Ak sa bojíte, tak si to priznajte: áno, bojím sa, ale chcem byť odvážny a urobiť to, čo je potrebné napriek tomuto strachu. Cítim slabosť, ale nazbieram sily a uskutočním, čo som si zaumienil.

Oporný bod
Svet a spoločnosť fungujú podľa skrytých avšak jednoznačných zákonitostí. Lenže je ich toľko a tak spletito sú previazané, že nám to pripadá ako veľký chaos a neistota. Jediným riešením je nájsť si v tejto neistote oporný bod – ako to povedal už Archimedes: „Dajte mi vo vesmíre pevný bod a ja pohnem Zemou.“ Vaším oporným bodom, vďaka ktorému prekonáte všetko a dokážete všetko (hoci aj pohnúť Zemou), musí byť niečo, čo je vo svojej podstate väčšie ako vy. Niečo, čo je silnejšie a pevnejšie ako vy, o čo sa môžete oprieť, keď sa sami neudržíte na nohách. Môže to byť:

  • Veľký cieľ
  • Silná myšlienka, ideál
  • Podpora rodiny a priateľov
  • Pozitívna filozofia
  • Náboženstvo a viera
Vyberte si čokoľvek, čo Vás presahuje a k čomu pociťujete sympatie a dôveru. Je jasné, že alkohol ani drogy či lieky sem nepatria. Tiež by to nemal byť iba jeden človek, nech je akokoľvek schopný, bohatý či mocný. Ak zomrie, opustí Vás alebo budete odlúčení z iného dôvodu, stratíte tak svoju oporu.

Trpezlivosť
Je jasné, že badateľné výsledky neprídu v krátkom čase (i keď aj to sa môže stať). Môže trvať týždne a mesiace kým prelomíte psychické bariéry, ktoré bránia Vášmu úspechu. Ale buďte trpezliví a vydržte, pretože to stojí za to.
Kombinujte všetky tri postupy. Nebojte sa neustále viesť so sebou vnútorný dialóg. Analyzujte situáciu a svoje emócie. Vždy, keď cítite blížiace sa negatívne pocity pripravujte sa na ne. Hovorte si vety ako:

  • Robím to pre svoju rodinu a musí sa mi to podariť.
  • Idem za svojimi cieľom a nič ma nezastaví, dosiahnem ho.
  • Musí sa mi to podariť, pretože som presvedčený o správnosti môjho zámeru.
  • Musím mať úspech, pretože robím vec, ktorá pomôže ľuďom.
  • Boh mi pomôže prekonať tento problém.
  • Určite si nájdem prácu, pretože tak ako ostatní, aj ja mám právo na slušný život.
Vďaka takémuto prístupu sa síce nevyhnete negatívnym pocitom, ale dokážete ich prekonať a pokračovať úspešne ďalej. Časom zistíte (po mesiacoch a rokoch), že sa Vám veci daria stále viac a viac a stále menej síl musíte venovať prekonaniu negatívnych pocitov a stresu. Budete smerovať od úspechu k úspechu a s Vami aj Vaša rodina, priatelia, spolupracovníci.
 verzia pre tlač
poslať e-mailom

 

S týmto článkom súvisia aj nasledujúce články:
Aké výhody má stanovenie cieľov


   

Viete, že...Viete, že... Ak sa vám nechce pri vyhľadávaní vypisovať názov pracovnej pozície stačí kliknúť na "Nechce sa mi písať" a môžete názov vybrať zo zoznamu.
TOPlist